Frågor och svar om ECPATs stödlinje

Frågor och svar om ECPATs stödlinje

ECPATs stödlinje är till för dig som är upp till 18 år. Du kan ringa 020–112 100 måndag till fredag klockan 9 – 16. Ditt samtal är gratis, det syns inte på telefonräkningen och du behöver inte berätta vem du är. Vill du hellre skriva mejl så kan du göra det på ecpat.se/stödlinje och då svarar vi dig inom två arbetsdagar. Här nedanför kan du läsa svar på frågor om hur stödlinjen fungerar.

Pressbild Liten

Vad kan jag prata med ECPAT om?
Hos oss kan du få hjälp och råd om allt som har med sexuella kränkningar, hot och övergrepp på nätet eller IRL att göra. Det kan till exempel handla om att någon vuxen har gjort något sexuellt med dig eller en kompis, att du har blivit hotad på nätet eller att en bild har spridits mot din vilja. Ingen fråga är för liten eller för stor. Det kan däremot finnas situationer då vi inte kan hjälpa till med allt och någon annan är bättre på just det du vill ha hjälp med. I så fall kommer vi att berätta det för dig och hjälpa dig att hitta rätt.

Hur kontaktar jag er?
Du kan ringa till oss på 020–112 100 måndag till fredag klockan 9–16. Vill du hellre skriva mejl till oss än att ringa så kan du göra det på ecpat.se/stödlinje och då svarar vi dig inom två arbetsdagar.

Hur gammal får jag vara för att kontakta ECPATs stödlinje?
Till oss kan alla som är under 18 år höra av sig.

Vad är egentligen ECPAT?
ECPAT är en barnrättsorganisation. Det betyder att vi jobbar för varje barns rättigheter och för att det ska bli bättre för alla barn. Vi på ECPAT jobbar för att barn inte ska utsättas för sexuella övergrepp eller andra sexuella kränkningar. Vi lyssnar på barn, sprider kunskap till barn och vuxna och försöker påverka politiker och andra som fattar beslut i Sverige att göra det bättre för barn.

Vem får jag prata med när jag ringer eller mejlar till ECPAT?
När du ringer eller mejlar till ECPAT får du prata med någon av oss som jobbar här. Vi är vuxna som arbetar som jurist, utredare, socionom eller psykolog på ECPAT. Du kan alltid fråga om du kan få prata med en särskild person om du har ringt till oss tidigare, men det är inte säkert att den personen har möjlighet att prata just den dagen. Oavsett vem av oss du pratar med så kommer vi att lyssna på dig och ge dig råd och stöd.

Kan jag träffa någon av er?
Alla som jobbar hos ECPAT nås genom telefon eller mejl. Vi träffar inte barn och unga som hör av sig till ECPAT stödlinje. Vi kan däremot i samtalet med dig prata om vi kan tänka på någon vuxen i din närhet som kan stödja dig.

Hur gör jag om jag inte vill berätta vem jag är, om jag vill vara anonym?
Du som kontaktar oss är anonym, det betyder att vi inte vet vem du är om du inte berättar det. Om det är viktigt för dig att vara anonym så tänk på att mejladressen du använder inte ska avslöja vad du heter. För att du ska få den hjälp du har rätt till så kan vi ibland fråga om du vill sluta vara anonym. Det är alltid du som bestämmer om du vill göra det.

Kan mina föräldrar se att jag har ringt er?
När du ringer oss på ECPAT så kan det ibland vara så att telefonnumret du ringt syns på telefonräkningen efteråt beroende på vilken telefonoperatör du har. Tele2, Tre, Telia och Comviq ser redan till att det inte syns att du ringt. Vi pratar också med de andra operatörerna om deras hjälp att dölja samtalen. Är du orolig över att det ska synas att du ringt oss får du alltid väldigt gärna mejla istället. Det kan också synas i din samtalslista i telefonen att du har ringt, så du kan behöva rensa den om du inte vill att någon ska se där att du ringt oss.

Kan den jag pratar med hos er berätta vidare det jag sagt?
Alla som arbetar på ECPAT har skrivit under ett sekretessavtal. Det betyder att vi inte får berätta för andra utanför ECPAT vad vi pratat om i stödlinjen. ECPAT berättar aldrig för föräldrar, kompisar eller andra vuxna utan att det i så fall är du som vill att vi berättar något vidare.

Enda gången vi berättar vidare vad du har berättat för oss, oavsett om du vill eller inte, är ifall du har sagt till oss vem du är och berättar något som gör att vi blir väldigt oroliga för hur du eller något annat barn som vi får veta vem det är har det. Då kommer vi att ta kontakt med socialtjänsten och berätta för dem att vi är oroliga. Det gör vi för att du eller det andra barnet ska kunna få det stöd ni har rätt till som barn i Sverige. Att berätta för socialtjänsten såhär kallas att göra en orosanmälan. Det är alltså bara om vi vet vem du eller det andra barnet är som vi kan kontakta socialtjänsten, och vi gör det aldrig utan att först berätta det för dig. ECPAT har även en Hotline, som när det behövs kan kontakta sajter, plattformar och polis. Om det behövs kommer vi att prata med dig om det.

För att kunna hjälpa dig så bra som möjligt behöver vi på ECPAT prata med varandra om det som barn kontaktar vår stödlinje om. Vi som är rådgivare kan ibland också behöva fråga varandra eller våra handledare om hjälp eftersom vi är lite olika bra på olika saker och vill att du ska få så bra hjälp som möjligt.

Vad händer om jag vill prata med någon efter era öppettider? Om det är något som är akut eller känns akut?
ECPATs stödlinje är öppen måndag - fredag klockan 9 – 16. Om du skulle vilja kontakta oss utanför dessa tider kan du alltid mejla oss via vårt webbformulär här, men det kan ta upp till två arbetsdagar att få svar.

Om du är med om något som känns akut eller hotfullt när vi inte kan svara i telefonen kan du alltid kontakta polisen på 114 14, eller ringa till 112 om du är i fara.

Vad händer om samtalet bryts?
Eftersom du är anonym när du ringer oss kan vi tyvärr inte ringa upp dig om samtalet skulle brytas. Försök då att ringa tillbaka till oss så att vi kan fortsätta prata. Vi vill alltid gärna avsluta samtalet på ett sätt som känns bra för dig. Om du hellre vill mejla och avsluta än ringa upp igen kan du göra det via vårt webbformulär. Då svarar vi dig inom två arbetsdagar.

Måste jag lämna samtycke i webbformuläret?
Information om dig, till exempel vad du heter, din adress eller ditt personnummer, kallas för personuppgifter. Det finns en lag som heter dataskyddsförordningen/GDPR som säger att organisationer inte får spara eller använda personuppgifter hur som helst. Därför vill vi fråga om lov först.

Du behöver inte berätta vem du är om du inte vill när du hör av dig till ECPATs stödlinje. Men du får berätta vem du är. Eftersom vi på ECPAT inte kan veta vilka som kommer att lämna information om sig själva när de kontaktar oss så måste vi följa lagen och samla in samtycke från alla som kontaktar oss via mejl. Att du lämnar samtycke betyder att du godkänner (säger ja till) att vi tar emot dina personuppgifter under tiden som vi har kontakt med dig. Du kan ta tillbaka ditt samtycke när som helst genom att kontakta oss, då har vi inte längre rätt att spara dina uppgifter.

Vi sparar bara personuppgifterna så länge vi behöver dem för att kunna hjälpa dig. Därefter kommer de att raderas av oss. Du behöver alltså inte be oss radera dem, det gör vi alltid.

Du har alltid rätt att få hjälp av oss utan att lämna någon information om dig.

Sparar ECPAT information om mig eller det jag sagt?
Samtal och mejl till ECPATs stödlinje ger ECPAT viktig information om hur barn har det som utsatts för sexuella kränkningar, hot och övergrepp på nätet eller IRL. Därför samlar vi in information om vårt samtal med dig. Det kan vara ämnet för samtalet och, om vi vet det, din ålder och din könstillhörighet. Informationen sparas helt anonymt och kommer aldrig kunna kopplas till dig. Vi gör såhär för att kunna berätta för dem som bestämmer i kommuner, regioner, olika myndigheter och regering och riksdag hur barn har det, så att de ska kunna fatta bättre beslut som rör barn och era rättigheter och för att andra barn inte ska utsättas för sexuella övergrepp.




SPRID MER KUNSKAP

Genom att gilla och dela vår sida och våra inlägg i sociala medier hjälper du oss att få fler att se brottsligheten vi arbetar mot.